Kolejny Su-34 stracony. Te samoloty są koszmarem Ukraińców

Kolejny Su‑34 stracony. Te samoloty są koszmarem Ukraińców

Zniszczony rosyjski samolot Su-34
Zniszczony rosyjski samolot Su-34
Źródło zdjęć: © Unn.ua
Przemysław Juraszek
06.05.2024 20:14, aktualizacja: 07.05.2024 07:01

Rosjanie stracili kolejny bombowiec taktyczny Su-34. Są to maszyny wykorzystywane m.in. do przenoszenia bardzo groźnych bomb szybujących z rodziny FAB. Przedstawiamy ich osiągi.

Rosyjski kanał Fighterbomber na Telegramie poinformował o utracie kolejnego bombowca frontowego Su-34 o numerze bocznym Czerwony 21 wraz z dwuosobową załogą należącego do 47. pułku lotnictwa bombowego w Woroneżu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Su-34 - kluczowa rosyjska maszyna bombardująca

Bombowiec taktyczny Su-34, znany w kodzie NATO jako Fullback jest rozwinięciem samolotu Su-27 i został zaprojektowany specjalnie do atakowania celów naziemnych. Jest to wyraźnie większa konstrukcja, która została wyposażona w usterzenie typu kaczki oraz wzmocnienia konstrukcji zwiększające odporność na ostrzał z ziemi. Nowość ma stopniowo zastępować starsze samoloty Su-24 w rosyjskich siłach powietrznych.

Charakterystyczną cechą Su-34 jest jego unikalna konstrukcja kabiny, gdzie piloci siedzą obok siebie, a nie w układzie tandem (jeden nad drugim). Ta zmiana wedle Rosjan miała wpłynąć na lepszą współpracę między załogą. Z ciekawostek można zaznaczyć, że kabina pilotów jest wzmocniona tytanem, co zwiększa ich szanse na przeżycie podczas ostrzału z działek przeciwlotniczych, jak Gepard, czy odłamków od eksplodujących pocisków kierowanych.

Jako bombowiec taktyczny, Su-34 może przenosić do 8 ton uzbrojenia na 12 pylonach, w tym zasobniki niekierowanych rakiet S-8, pociski Ch-25, bomby szybujące rodziny FAB o masie do 1500 kg będące utrapieniem dla Ukraińców oraz pociski Raduga Ch-59 o zasięgu ponad 200 km. Dodatkowo Su-34 wyposażony jest w działko GSz-30-1 kalibru 30 mm.

Na początku wojny w Ukrainie Rosja dysponowała nieco ponad 130 samolotami Su-34 kosztujących około 47 mln dolarów za sztukę według danych z 2008 roku, uwzględniających inflację. Dotychczasowe straty tych kosztownych maszyn wynoszą co najmniej 26 sztuk, co stanowi znaczący ubytek dla rosyjskiego lotnictwa.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie